Webwinkel SEO omdat succes afhangt van vindbaarheid

webwinkel SEO

Het succes van een webwinkel hangt voor een groot deel af van de vindbaarheid. Een aanbod van de webshop kan immers nog zo goed zijn maar als deze niet gevonden wordt heb je er niets aan. Zoekmachine optimalisatie (SEO) speelt dan ook een belangrijke rol in de bedrijfsprocessen. Het is dan ook één van de krachtigste marketing tools die letterlijk van grote waarde is voor een webshop. Verkeer vanuit de zoekmachine converteert vaak beter dan verkeer afkomstig van social media of advertenties.  

De term “SEO” staat voor “Search Engine Optimalisation” en heeft betrekking op de organische zoekresultaten. Het is een verzamelterm van technieken die toegepast kunnen worden om een webshop of website te optimaliseren en te verbeteren waardoor deze beter zichtbaar wordt in de zoekresultaten.

SEO moet gezien worden als een inzet met een lange termijn doelstelling. Het resultaat is niet direct zichtbaar zoals bij SEA (Search Engine Advertising) wel het geval is, maar wordt vaak als veel betrouwbaarder gezien door de websitebezoeker. Daarnaast worden de organische resultaten volledig gratis op het scherm weergegeven en blijft de investering vaak beperkt tot de inzet van tijd. Uiteraard is dit zeer interessant voor beginnende webshops.

SEO voor webshops

Veel webshop eigenaren vinden het lastig om te bepalen welke strategie nu het beste werkt voor webshops. Het is de kunst om de perfecte combinatie te vinden tussen de wensen van de bezoekers én de eisen die de zoekmachine (lees: Google) stelt om goed gevonden te worden.

Op basis hiervan kun je de SEO voor een webshop onderverdelen in twee stromingen:

  • On page SEO waarbij gekeken wordt naar de relevantie van de pagina’s, de interne factoren van de website.
  • Off page SEO waarbij gekeken wordt naar de populariteit van de website, de externe factoren van de website.

Een derde factor loopt hier als een rode draad doorheen en dat is de technische SEO van de site. De technische SEO kan gezien worden als de leesbaarheid van de site. Goede content is één van de belangrijkste ingrediënten voor het succes van de website. Onder content worden goede teksten, afbeeldingen, video’s en infographics verstaan.

On page SEO factoren waarmee je de vindbaarheid webwinkels kunt verbeteren

Er zijn een aantal on page SEO factoren die van grote invloed zijn op de vindbaarheid van webwinkels. Deze kun je niet verbeteren door je aandacht te vestigen op één of enkele factoren. Het is de combinatie van factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid.

In vrijwel alle gevallen speelt je keuze met betrekking tot zoekwoorden hierin een belangrijke rol. Door deze keuze maak je aan Google én aan je gebruiker kenbaar waar de pagina over gaat. Je kunt je keuze bepalen aan de hand van factoren als het zoekvolume, de intensiteit van de concurrentie en de haalbaarheid.

In eerste instantie lijken zoektermen met een hoog zoekvolume een hele interessante optie, maar als je je richt op dit soort woorden heb je vaak te maken met zeer veel concurrentie. Daarnaast is het handig (conversie gerichter) om een zoekwoord zo specifiek mogelijk in te zetten. Hiermee bereik je dan wel minder bezoekers, maar wel bezoekers die gericht naar een specifiek aanbod zoeken.   

Volg deze 10 essentiële tips om on page SEO van de webshop te verbeteren:

  • Verwerk de voornaamste keywords in de domeinnaam;
  • Plaats de belangrijkste keyword in de title-tag;
  • Zorg voor een goede verdeling van keywords en synoniemen in de tekst;
  • Zorg voor een tekst van minimaal 300 woorden voor een goede vindbaarheid;
  • De content moet goed leesbaar zijn en voorzien zijn van headers;
  • De afbeeldingen van een website moeten voorzien worden van een alt-tag;
  • Het is aan te raden om de website te “verrijken” met video’s en infographics;   
  • De website moet een overzichtelijke structuur hebben;
  • De website moet een goede laadsnelheid hebben;
  • De beveiligingsgraad moet aan de gestelde normen van de privacywet voldoen.  

Webshop SEO tips voor off page optimalisatie

De bovenstaande tips met betrekking tot de on page SEO kunnen gezien worden als de noodzakelijke standaarden waarover een webshop moet beschikken. Het zijn echter géén onderscheidende factoren, zoals wel het geval is bij de off page optimalisatie.

De off page optimalisatie heeft betrekking op de invloeden van buitenaf die bepalend zijn voor de vindbaarheid van een webshop. Je kunt dit het beste zien als de “publieksjury”, het aantal fans van een website. Deze jury wordt gevormd door zowel je bezoekers als de gerelateerde websites, een groep die je in één woord kunt samenvatten als je fans.

In het verleden was het de sport om zoveel mogelijk externe links naar je webshop te laten lopen en was linkbuilding een fulltime job. Kwantiteit was hierbij duidelijk belangrijker dan kwaliteit. Dit is tegenwoordig zeker niet meer het geval! Een zoekmachine als Google kijkt nu voornamelijk naar kwaliteit.

Er is nog steeds wel sprake van een soort van “publieksjury”, maar inmiddels wel in een volledig andere vorm. Google kijkt hierbij naar een aantal factoren. De vijf belangrijkste zijn:

  • Het aantal bezoekers van een webshop;
  • De gemiddelde tijdsduur van een bezoek;
  • Het gedrag van de bezoekers bij een specifieke webshop;
  • Het aantal links van relevante en kwalitatief goede websites;
  • De connectie met social media kanalen.

Zoals je ziet staan veel van deze bovengenoemde punten in verband met elkaar. Een website wordt beter gevonden als deze wordt aanbevolen door een andere website of social media kanaal dat gezien wordt als autoriteit.  Het aantal “stemmen” voor een specifieke webshop zijn nog steeds van grote waarde, maar dit moeten wel “waardevolle stemmen” zijn.

Webwinkel SEO optimalisatie

Een webshop kan zich letterlijk onderscheiden van de concurrentie door een volledig eigen identiteit aan te nemen. De onderscheidende waarde kan onder andere gerealiseerd worden met unieke content. Ook Google stelt hier hoge eisen aan. Een webshop die probeert om met duplicate content de aandacht van de bezoeker te trekken, zal worden afgestraft. De penalty heeft betrekking op de vindbaarheid van de webshop en dus indirect op het resultaat. Deze twee factoren zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dan ook een slechte keuze om productomschrijvingen van een fabrikant direct over te nemen.

Ervaring leert dat het creëren van een eigen identiteit best lastig wordt ervaren door webshops. Een webshop bevat immers vaak minder unieke content dan een gewone website. Naast de mogelijkheid voor een ontkoppeling tussen een website en een webshop (waar we verderop in dit artikel op ingaan) zijn er diverse andere mogelijkheden om dit te realiseren.

Deze vijf opties kunnen dan ook worden gezien als webwinkel SEO optimalisatie:

  • Het gebruik van reviews heeft een tweeledige doelstelling. User generated content heeft een uniek karakter en schept veel vertrouwen voor andere bezoekers. Veel mensen hechten veel waarde aan de mening (gebruikerservaring) van anderen.
  • Creëer een goede interne linkstructuur. Hiermee zorg je ervoor dat een gebruiker sneller over je website gaat surfen (en dus langer blijft) maar ook voor een verdeling van de kracht van je pagina’s. Daarbij komt dat Google veel waarde hecht aan de ankerteksten (anchorteksten) van de links. Kies ervoor om deze specifiek in te zetten met zoekwoorden en geen algemene tekst te geven als (“lees verder”).   
  • Door het aanbod te taggen (labelen) wordt de site gebruiksvriendelijker. Dit kan ook gerealiseerd worden met zoekfilters. Een praktische webshop is dusdanig vormgegeven dat een gewenst product met maximaal drie muisklikken vindbaar is. Een webshop is géén verstop plaats of doolhof.
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijk design, waarin de klant op een snelle manier het aanbod kan bekijken. Dit heeft betrekking op aspecten als de opzet, kleurstelling en vormgeving van de site. Ook de uitstraling heeft een belangrijke invloed op het succes van een webshop. Uiteraard moet de webshop mobiel geoptimaliseerd zijn om op ieder device goed weergegeven te kunnen worden.
  • Met behulp van rich snippets (ook wel “structured data” genoemd). Rich Snippets zijn de toevoegingen aan de standaard zoekresultaten die handige toegevoegde informatie geeft. De gebruiker krijgt hierdoor een extra impuls om de website te bezoeken.  

Webshop SEO tip:

maak onderscheid tussen de oriënterende en koopgerichte bezoeker

Zoals je misschien gemerkt hebt, is een webwinkel een hele andere omgeving dan een website, ondanks dat beide platforms aan de digitale snelweg liggen. De doelstelling van de platforms belichamen het verschil. Een website heeft een informatief karakter in tegenstelling tot een webshop dat een wervend karakter heeft.

Je moet je afvragen of je deze twee werelden met elkaar moet combineren. Veel site-houders maken de keuze om een website en een webshop met elkaar te combineren. Een webshop is echter géén website en andersom is ook niet het geval.

Er zijn diverse manieren om onderscheid te maken tussen de oriënterende en koopgerichte bezoeker. Je kunt dit doen door een aparte website op te zetten waarmee je een content strategie kunt uitwerken en hieraan een SEO strategie kunt koppelen. Uiteraard kan er de verbinding gemaakt worden met de webshop. Je zou ook kunnen kiezen om vrij specifiek geoptimaliseerde sites in te richten met een individueel IP nummer. Google weet dan niet dat de sites bij elkaar horen. Je loopt een kans dat deze sites hoger gewaardeerd worden dan overkoepelende sites door het specifieke karakter.

Een kleinere variant op de bovenstaande optie is het gebruik van landingspagina’s. Ook deze pagina’s kunnen zoekwoord gericht geoptimaliseerd worden en gelinkt worden naar de productpagina’s. Tot slot is het inrichten van een community een hele moderne toepassing. Een community bestaat uit een groep mensen die overeenkomstige eigenschappen, doelstellingen, uitdagingen of interesses hebben. Met een community faciliteer je een platform waaraan je een doelgroep kunt binden. Een aantrekkelijk ingerichte community kan een grote groep loyale klanten binden die ambassadeurs kunnen worden van een merk of organisatie. De oriënterende bezoeker kan op die manier vrij eenvoudig een koopgerichte bezoeker worden.

Webwinkel SEO, omdat succes afhangt van vindbaarheid

Omdat succes afhangt van vindbaarheid, is het héél belangrijk om de content van de website af te stemmen op de gebruiker. Het zoekgedrag van de consument verandert, de eisen van google veranderen en het onderhouden van je webwinkel SEO is ook een dynamisch proces.

Hierbij zijn drie zaken op dit moment erg actueel:

  • Optimalisatie van een digitaal platform op basis van de customer journey, een soort trechter (marketingfunnel) waar potentiële klanten doorheen bewegen gedurende een beslissingsproces met betrekking tot een investering in een product of dienst. Dit kan worden gedaan aan de hand van het “see, think, do, care principe” waarin de bezoeker de geschikte informatie krijgt die passend is bij de fase in de customer journey.
  • Het creëren van long form content. Dit is content die een grote hoeveelheid kwalitatieve tekst bevat waarmee een autoriteit status kan worden verworven.
  • Het aanpassen van zoekwoorden op de stijgende populariteit van voice search. Voice search biedt de mogelijkheid om een zoekmachine als Google door middel van gesproken woorden naar je zoekopdracht te laten zoeken. Doordat steeds meer apparaten op de markt aangestuurd kunnen worden door middel van spraakherkenning, zal het letterlijk “in gesprek gaan met de zoekmachine” sterk in opkomst zijn en zich snel ontwikkelen. De gesproken zoekopdracht zal veel meer worden gevormd door zinnen in plaats van korte (letterlijke) opdrachten.

Zorg jij dat de zoekmachine naar jouw webshop verwijst?

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

email-marketing

Top 5 e-mailmarketing vragen in 2019

Regelmatig krijg ik vragen over e-mail marketing. Ook via de webwinkelcommunity komen er wekelijks ...

USP

Wat is USP

Wat is een USP? De afkorting van USP is Unique Selling Point of Unique ...