Site pictogram

Wat is USP

USP

USP

Wat is een USP?

De afkorting van USP is Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. Vertaald betekent het letterlijk uniek verkoopargument. Wat het precies is, hoe kun je je als webwinkel nou onderscheiden, hoe het is ontstaan en een aantal voorbeelden lees je hieronder.

Een stukje geschiedenis

In 1960 heeft Rosser Reeves, van Ted Bates & Company, de term bedacht. Het werd toentertijd al gebruikt als marketingstrategie en vandaag de dag is dat nog steeds zo. Rosser gebruikte het om succesvolle reclames te verklaren. Zo beweert het dat succesvolle reclames unieke voorstellen bevatten. Voorstellen die de klant overtuigen om over te stappen op een ander merk. Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds zo natuurlijk. Of je nou op de radio een reclame hoort, op de televisie een reclame ziet of buiten langs een reclamezuil wandelt. Een reclame kan je door goede USP’s overtuigen om een product te kopen of bijvoorbeeld te veranderen van telefoonprovider.

Voorbeelden van USP’s

Heel veel bedrijven gebruiken het om er hun voordelen mee aan te duiden. Wanneer je online op een website zit te kijken, zie je vaak de Unique Selling Points van deze webshop bovenaan de website staan. Veel gebruikte verkoopargumenten op winkelniveau zijn bijvoorbeeld:

Er zijn ook verkoopargumenten op product- en/of merkniveau, waaronder:

Koop jij altijd shampoo van Andrélon omdat je er bijvoorbeeld tevreden over bent of de shampoo lekker vindt ruiken? Heel logisch. Toch kan het zo zijn dat jij, na het horen van het verkoopargument van Head & Shoulders overstapt naar dat merk. Misschien wel omdat jij je haar nog mooier wilt krijgen of zo nu en dan last hebt van roos.

Positief gevoel = kopen

Bovenstaande verkoopargumenten worden gebruikt om bepaalde voordelen te benadrukken. ‘Meer dan 3.000 artikelen’ is gericht op het ruime assortiment, terwijl ‘Altijd de goedkoopste’ de scherpe prijzen benadrukt. Een argument moet er uiteindelijk voor zorgen dat de klant een positief gevoel krijgt en uiteindelijk natuurlijk ook overgaat tot het doen van een aankoop.

Waar moet een goede USP aan voldoen?

Sommige verkoopargumenten kun je waarschijnlijk zo uit je mouw schudden, maar het bedenken van een goed argument is niet zomaar gedaan. Je wilt ten slotte wel dat een USP aanslaat. In een blogartikel op webwinkelcommunity wordt er dan ook gezegd: Unique selling points, je hebt er niets aan. En dat klopt ook wel. Hoe weet je nou of het goed is? Zorg ervoor dat hij aan alle onderstaande criteria voldoet:

Wees uniek!

Zoals de naam al zegt, Unique Selling Points worden door iedereen gebruikt maar zorg ervoor dat ze uniek zijn, en dat is misschien nog wel het moeilijkste. Hoe heb jij jouw USP’s benoemd ?

Next: Top 5 e-mailmarketing vragen in 2019
Mobiele versie afsluiten