Onderdelenhuis groeit explosief door slimme software

Met meer dan 100.000 onderdelen uit voorraad leverbaar heeft Onderdelenhuis.nl naast hun fysieke winkel in Groningen online een uniek aanbod aan onderdelen voor al je apparaten. Door te investeren in slimme en nieuwe software oplossingen maken ze de afgelopen jaren een explosieve groei door. 


Edwin Bakker, eigenaar van Onderdelenhuis, heeft het bedrijf sinds 1 januari 2020 overgenomen en direct de keuze gemaakt om te investeren in innovatieve en schaalbare oplossingen.
“Op het moment dat ik het bedrijf overnam wist ik dat we een slag moesten slaan op het gebied van onze online shop. Samen met Afosto hebben we daar enorme stappen in weten te zetten en hebben we een enorme groei doorgemaakt. We gingen van 3-5 bestellingen per dag naar meer dan 100 per dag binnen een jaar!” 

Onderdelenhuis maakt gebruik van het totaalpakket van Afosto. Zowel de website en het POS systeem als het voorraadbeheer, fulfilment en orderbeheer draaien op software van dezelfde leverancier. Doordat de verschillende onderdelen naadloos met elkaar communiceren werkt het systeem snel, eenvoudig en schaalbaar. Dit was één van de voorwaarden die ik had toen ik opzoek ging naar de beste oplossing voor het verkopen ; Aldus Edwin

Door het grote aantal producten en de enorme hoeveelheid data van leveranciers moesten er koppelingen gemaakt worden die stabiel en snel de productdata, voorraden en afbeeldingen konden synchroniseren. De data vanuit deze leveranciers komt in verschillende bestandsformaten en verschillende mate van kwaliteit binnen. Dit was één van de grootste uitdagingen bij het automatiseren van Onderdelenhuis.

Er zijn koppelingen gemaakt met leveranciers voor het verbeteren van de kwaliteit van de productdata en het toevoegen van nieuwe producten. Daarnaast zijn er synchronisaties op het gebied van voorraden, afbeeldingen en levertijden. 

Door middel van deze koppelingen bespaart Onderdelenhuis enorm veel tijd op het toevoegen van nieuwe producten, het up to date houden van bestaande producten en het bijhouden van voorraden van leveranciers.

Door in te zetten op schaalbare en efficiënte functionaliteit kan Onderdelenhuis met een relatief klein team zijn groei aan en blijft hij zijn aandacht focussen op de volgende stap. “Doordat we de processen in ons bedrijf zoveel mogelijk automatiseren door middel van software oplossingen blijft er voor ons meer tijd vrij om bezig te zijn met zaken die direct geld opleveren. Denk aan het inkopen van nieuwe producten en merken, afspraken met leveranciers en het verbeteren en uitbreiden van content op de website.” 

Om dit voor elkaar te krijgen heeft Edwin de zaken met betrekking tot product management, content management, order afhandeling en voorraad management bij één partij neergelegd: “Afosto heeft ons geholpen om een serieuze speler te worden in de onderdelen wereld met slimme oplossingen voor de problemen waar we tegenaan lopen. Onze ambities zijn er niet minder om geworden en we zijn constant bezig om samen de nieuwste oplossingen te integreren en implementeren. Samen naar de top!”

Het doel van Onderdelenhuis is nog lang niet bereikt en de ambities van Edwin zijn er niet minder op geworden. Daarom staan er ook alweer nieuwe innovaties voor de deur. Sander Kah, de account manager van Onderdelenhuis bij Afosto verteld: “We verwachten de komende jaren de transitie te maken naar een headless oplossing waarbij we een razendsnelle voorkant van de shop kunnen koppelen aan een enorme set van producten. Tevens zullen we investeren in het koppelen van meer externe marketplaces zodat we zichtbaar zijn op de plekken waar onze klanten het liefst shoppen!”

Door intensief samen te werken en de kennis van de markt vanuit Onderdelenhuis te combineren met de kennis van software en innovatie vanuit de software leverancier is groeien geen uitdaging maar een gegeven.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

    • Toon reacties (0)

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    comment *

    • name *

    • email *

    • website *

    Ads

    Ook interessant

    Nederlandse online shopper gericht op elektronica en entertainment tijdens uitbraak Covid-19

    Online verkoop van kleding en schoenen maakt sterkste daling ooit mee Amsterdam – De Nederlandse consument ...

    ouderen-online-shoppen

    Ouderen bezig met opmars als online shoppers

    55-plussers zijn de grootst groeiende groep online consumenten van de afgelopen zeven jaar volgens ...