Meerderheid Nederlanders verwacht na corona even vaak online aankopen te doen als tijdens corona

Meerderheid Nederlanders verwacht na corona even vaak online aankopen te doen als tijdens corona

Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Het afgelopen jaar hebben we vaker online aankopen gedaan, dit zien we terug onder alle generaties. Waar vorig jaar slechts 15% minimaal eens per week online iets kocht, is dat nu in 2021 gestegen tot 24%. Ook zijn onze behoeften veranderd rondom online winkelen. Een gemakkelijk bestelproces is belangrijker geworden (van 51% naar 58%). Daarnaast ergeren we ons vaker aan een langere levertijd dan voor de coronacrisis (van 51% naar 58%). Online winkelen lijkt een blijvertje. De meerderheid (62%) verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen dan nu.

Ook lokale ondernemers hebben geprofiteerd van de online verkoop. Twee derde van de consumenten heeft het afgelopen jaar online aankopen gedaan bij lokale ondernemers. Zo heeft ruim de helft (56%) wel eens het avondeten online besteld, dit is meer dan vorig jaar (45%). Vooral Millennials hebben de lokale winkels en horeca gesteund.

Wil je echt álles weten over de ontwikkelingen in ons gedrag als het gaat om mobiele devices, gaming, social media, e-commerce, online betalen en online veiligheid anno 2021? Download dan het What’s Happening Online-onderzoek 2021 en dompel je onder in de nieuwste inzichten en trends! De volledige rapportage kan je downloaden via:
https://www.whatshappeningonline.nl.

Over het onderzoek

Het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel brengt al 14 jaar het online gedrag van Nederlanders in kaart. Nu, één jaar na de eerste coronamaatregelen, geven de resultaten inzicht in hoe ons online gedrag het afgelopen jaar veranderd is. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. We zoomen in op vier verschillende generaties: Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers.

Onderzoeksverantwoording

2.053 Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=1.841) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie vond plaats van 8 tot en met 21 maart 2021. Vorig jaar was dit van 5 tot en met 16 maart; net vóór de coronamaatregelen.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

    • Toon reacties (0)

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    comment *

    • name *

    • email *

    • website *

    Ads

    Ook interessant

    Recordbestedingen bij Europese webwinkels

    Nederlandse consumenten gaven tijdens het tweede kwartaal van 2020 een recordbedrag van 696 miljoen ...

    MarlenetenHam

    Marlene ten Ham nieuwe directeur Thuiswinkel.org

    Op 10 mei verwelkomt de belangenvereniging voor webwinkeliers Marlene ten Ham als opvolger van ...

    black-friday

    Door deze stappen profiteren ondernemers maximaal van Black Friday

    DEN HAAG – Prijsacties en heel veel kortingen, dit is hoe Black Friday ook ...