13 E-Commerce must-haves

ecommerce-must-haves

Alle webwinkels zijn uniek op hun eigen manier

We hebben trends gezien in het design van webshops zoals animatie, 360 graden productafbeeldingen, geavanceerde filters en dynamisch zoeken.
Trends kunnen echter geen conversiepercentages of een betere gebruikerservaring garanderen. Er zijn bepaalde zaken die elke webshop zou moeten hebben om relevant te zijn en de concurrentie voor te blijven.

Hieronder hebben we een lijst met 13 must have functies voor iedere webshop.

1. Gebruikersvriendelijk

Dit komt van het oude K.I.S.S. principe.
Eenvoud moet een doel zijn in een goed ontwerp. Dit hoeft niet ten koste te gaan van de functionaliteit.
Sterker nog, studies tonen aan dat 76 procent van de consumenten gebruiksgemak het belangrijkste kenmerk vinden van een website.

Het doel is om klanten sneller te helpen om te vinden wat ze willen. Zonder onnodige complexiteit tegen te komen op weg naar die aankoop.

Online verkopers hebben minuten, zo niet seconden om een verkoop te realiseren. Focus op de gebruikerservaring door het aanbieden van categoriefilters en vergelijkingsmogelijkheden.

Om je webshop gebruikersvriendelijk te maken overweeg het volgende:

  • Verbeter de zoekfunctie met onder andere automatisch aanvullen zoals in de Ajax fanshop:
  • Maak effectieve visuele navigatie zoals bij Coolblue:
  • Laat je bezoekers zien waar zij zich in het bestelproces bevinden zoals bij hoesjesdirect.

2. Mobiel vriendelijke website

Google heeft het al vaker aangegeven, alle websites zijn verplicht om een mobielvriendelijke versie te hebben van hun webshop anders heeft dit gevolgen voor de SEO.
Vandaag de dag zien we dat al meer dan 50 procent van alle bezoeken én transacties mobiel gedaan wordt.

Met een responsive of adaptive webshop past inhoud zich intuïtief aan aan wat dan ook voor apparaat dan ook gebruikt gebruikt wordt om de meest gebruikersvriendelijke ervaring te bieden.
Walmart verhoogde de mobiele verkoop met 98 procent na optimalisatie van de mobiele site.

En, Intelligentsia creëerde een betere aankoopervaring op mobiel dat leidde tot een toename van 16 procent in mobiele transacties.

Het maakt niet uit of je duizenden productpagina’s hebt of zes, het maken van een mobielvriendelijke ervaring voor je klanten zal de verkoop verbeteren en mogelijk ook de ranking in de zoekmachines.

3. Foto’s & video’s in hoge resolutie

De dagen dat je nog een plaatje met een prijsje en een paar opsommingspunten kon plaatsen in je webshop zijn voorbij. Klanten willen producten uit meerdere hoeken en het liefst alle hoeken kunnen zien. Ook een sfeerafbeelding, zoals het product in verschillende omgevingen is bijna een must.
Technische overwegingen voor afbeeldingen zijn cruciaal. Beelden die niet laden of te lang duren om te laden, zien een verlatingspercentage van 39 procent van klanten volgens Adobe.
En we hebben het niet alleen over professionele foto’s. Vanity Planet geeft aan dat het toevoegen van Instagram-foto’s aan hun productpagina’s een verhoging geeft van 24 procent bij de checkout.
Hou er rekening mee dat je altijd afbeeldingen moet optimaliseren voor de Google zoekresultaten.

Afbeeldingen verkopen, tekst niet. Webshops moeten meerdere foto’s per product weergeven. Deze foto’s dienen een hoge resolutie te hebben en zijn geoptimaliseerd voor het snel laden van de pagina.

4. Door de gebruiker gegenereerde beoordelingen

Klanten lezen recensies. Ongeveer 95 procent! En, 57 procent van de consumenten zal alleen bij een webshop bestellen als het een 4 of meer sterren heeft.
Je zou denken dat het hebben van negatieve recensies slecht is. Het tegendeel is waar. Het hebben van negatieve beoordelingen kan vaak positief zijn. Het is aangetoond dat producten zonder negatieve recensies beoordeeld worden als gecensureerd en klanten zullen dan aannemen dat de positieve recensies nep zijn.
Afhankelijk van de websitefunctionaliteit kunnen webshops gebruik maken van plug-ins van de meest populaire beoordelingsplatforms, waaronder Kiyoh, Feedback company en webwinkelkeur.

5. Speciale aanbiedingen

De meeste webshops maken standaard gebruik van speciale aanbiedingen in hun marketingcampagnes via e-mail, social media, website, etc.
Webshops kunnen profiteren van de A-locatie in het kopgedeelte om speciale aanbiedingen te promoten.

Wanneer klanten zich realiseren dat ze een speciale deal kunnen krijgen, motiveert dit om meer te kopen en meer tijd te besteden in de webshop. Als je als webwinkel doorlopende promoties gebruikt, kun je een speciale pagina hiervoor opzetten. Dit zal niet alleen meer omzet genereren maar ook helpen om je SEO te verbeteren.

6. Wenslijsten

Tja, wensenlijsten of verlanglijstjes zijn altijd al het ondergeschoven kindje van webshops geweest. Eigenlijk zijn er maar weinig webwinkels die hier (goed) gebruik van maken. Natuurlijk kun je bij een webwinkel in kinderspeelgoed niet maken om er geen te hebben, maar waarom zou men een account moeten aanmaken ? URL delen en klaar.

Voor de overige webshops denk ik dat een verlanglijstje niet werkt, als naam dan wel te verstaan. Waarom doe je niet zoals Amazon ? Een bewaar voor later knop?

7. Veelgestelde vragen (FAQ)

Complexe aankopen vereisen vertrouwen bij een klant en gedetailleerde informatie bij aankoop van een product.
Bij horloges.nl verkopen ze onder andere high-end horloges. Een extra informatiegedeelte zoals specificaties geeft vertrouwen aan de koper en bevestigt de geloofwaardigheid en expertise van de webshop.

FAQ-secties bieden klanten de mogelijkheid om zelf op zoek te gaan naar veelvoorkomende klantproblemen. Klanten kunnen op zoek gaan naar veel voorkomende vragen zoals: productondersteuning, retouren, wachtwoorden voor accounts, etc.

8. Social Proof

Webshops die in contact komen met hun klanten op een emotioneel niveau creëren merkvertrouwen. Sociale connectie is onmiskenbaar. De mogelijkheid om connectie te maken met een groot publiek is nu gemakkelijker dan ooit.

Shoppers worden overspoeld met een constante stroom van “koop nu” en “krijg dit”. Het zijn die merken die sociaal met klanten communiceren die klanten voor het leven creëren.
Via social media kan een webshop laten zien dat ze authentiek zijn en een emotionele band hebben met hun producten.

Kijk maar op het Pinterest-account van Nike om te zien hoe de integratie van producten met motiverende afbeeldingen een enorme impact hebben.
Ook Ikea gebruikt door gebruikers gegenereerde inhoud om ontwerpideeën te delen en inspiratie voor het gebruik van hun producten op te doen.
Bekijk de instructievideo’s van Coolblue maar eens. Deze laten zien hoe je de producten kan gebruiken.

9. Beveiligingsfuncties

Online transacties zijn een onderdeel van ons leven geworden.
Vandaar dat webwinkels een lucratief doelwit kunnen zijn voor cybercriminelen. Het is cruciaal dat webshops de klant beschermen en de juiste stappen nemen om de privacy te waarborgen. Een aantal zaken die je als webwinkel kunt doen zijn:

SSL-certificaat: zorgt voor veilige verbinding tussen een gebruiker en de webshop. Klanten zoeken naar HTTPS en een slotje in de adresbalk. Probeer in ieder geval de gratis SSL certificaten te vermijden en ga voor een Validatie zonder groene adresbalk of nog beter een uitgebreide validatie én groene adresbalk.

Twee-factor-authenticatie: voegt een extra laag toe van beveiliging door gebruikersnaam / wachtwoord te vragen en een door het systeem gegenereerde code verzonden via e-mail of tekst.

Link naar privacybeleid in de footer: Zorg dat er in ieder geval in staat (en ook naleeft) dat adressen en data van klanten niet worden gedeeld met derden.

10. Betaalmethodes

In de wereld van Apple Pay en PayPal, zijn geavanceerde betalingsopties een onmisbare functie voor een webshop.
Denk maar eens aan het gebruiksgemak van Amazon; met één klik boodschappen doen. Klanten met geregistreerde accounts kunnen letterlijk kopen met één klik op de knop.

Er zijn veel populaire online betaalmogelijkheden. Belangrijk is dan ook om je klant te kennen en je betaalmethodes daar op aan te passen.
In Nederland is iDeal nog steeds de meest gebruikte manier van online betalen. Kun je in een webshop alleen betalen met Creditcard of bitcoin dan kom je al niet geloofwaardig over.

11. Gedetailleerde verzendinginformatie

Onverwachte verzendkosten is een van de meest voorkomende redenen voor het verlaten van de winkelwagen. Het is van cruciaal belang dat
webshops verzendinformatie vroeg in het afrekenproces weergeeft. Het liefst bij het product zelf.
Interessant is dat klanten per bestelling 30 procent meer uitgeven wanneer gratis verzending is inbegrepen.
Zorg er dus voor dat verzendkosten én levertijd direct bekend zijn bij je klant. Dit schept direct een duidelijk beeld.

12. Multi touchpoint contactpagina

Als het gaat om het runnen van een webwinkel, waar de meeste zaken online plaatsvinden, is er niets beter voor het vertrouwen van een klant dan en goed gepresenteerde “neem contact met ons op” functie en/of pagina.
Maak het nooit moeilijk voor een koper om contact op te nemen. Deze zou maar 1 klik weg moeten zijn! Laat bijvoorbeeld altijd duidelijk je telefoonnummer in beeld zien. Of een chatvenster.
Laat ook op je contactpagina zien op welke manier er contact opgenomen kan worden. Denk hierbij aan:

  • Telefoon
  • Social media
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Chat

13. Retourbeleid

Het retourbeleid is essentieel voor iedere webshop en dient dan ook duidelijk zichtbaar en goed beschreven te zijn. Voor veel consumenten is het een belangrijke factor in het aankoopproces. 
Het stelt klanten gerust als ze weten wat het retourenbeleid van een webshop is, blijkt uit een onderzoek.

Kon je voorheen bij bijna iedere webshop gratis retourneren, dit lijkt nu zijn langste tijd te hebben gehad.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads